یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

مینا شهنی: 24 آبان ظهر اگرچه 149 نفر از نمایندگان مجلس معتقد بودند که صادق محصولی وزیر خوبی برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی خواهد شد اما در مقابل 95 نفر از نمایندگان توانایی وزیر پیشنهادی را قبول نکردند

و اگر به این تعداد 21 نفری را که رأی آنها ممتنع بود اضافه کنیم، تیم محصولی بازی را با نتیجه 149 بر 116 برد که البته نتیجه دلچسبی نبود.

دلچسب نبودن این‌ نتیجه وقتی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش 217 و وزیر نیرو  210 رای موافق را از آن خود کردند؛

هرچند به هرحال هر سه نفر وزیر شدند اما این کجا و آن کجا؟ محصولی از25 آبان صبح در دفتر وزارتی را بر خود گشوده خواهد دید؛ هر چند او پیش از گشوده‌شدن این در، رئیس سازمان تامین اجتماعی را نیز معرفی کرده بود و با این انتخاب زود‌هنگام 2پیام مهم را به نمایندگان یادآوری کرد؛

نخست اینکه به هر حال خود را پیشاپیش وزیر رفاه می‌دانست و دوم آنکه با به کارگیری فتاح در پست ریاست سازمان تامین اجتماعی می‌خواست نظر مساعد نمایندگان را جلب کند که البته در هدف دوم موفق هم بود؛

چرا که یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته بود که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان از به‌کار‌گیری مجدد فتاح در دولت خوشحال شدند و با شنیدن برنامه‌های محصولی بر پرونده این وزیر پیشنهادی مهر تایید زدند.

به این ترتیب محصولی با انتخاب فتاح به هدف زده‌است، در حالی‌که ذبیحی، نه با انتخاب وزیر وقت رفاه که با حمایت ریاست‌جمهوری به این پست دست یافت و انتخاب یک رئیس جدید از سوی وزیر، یک پیشروی به حساب می‌آید.

اما آنچه وزیر رفاه و تامین اجتماعی در برنامه‌اش به مجلس ارائه داد سنگ بزرگی است که وی 4 سال وقت دارد تا تلاش کند آن را به هدف بزند. در کنار این برنامه او نباید از حرف‌هایی که دیروز در دفاع از خودش در پیشگاه نمایندگان بیان کرد غافل شود.

اجرای قانون نظام هماهنگ، توسعه بیمه اجتماعی، رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای و اهداف دیگری که در مقابل نمایندگان مطرح شد مسلما آنان را در انتظار اجرا خواهد گذاشت و این، نیازمند تلاش مستمر وزیر رفاه است.

وزارت رفاه و تامین اجتماعی عمر کوتاهی دارد که در این عمر چندساله همواره روی لبه تیغ بوده و هیچ‌گاه نتوانسته واژه انحلال را از خود دور کند.  شاید یکی از مشکلاتی که همواره پیش روی وزیر رفاه است دورکردن صفت انحلال از این مجموعه باشد که کار محصولی را سخت‌تر و پیچیده‌تر از دیگر وزیران خواهد کرد.

از سوی دیگر با پررنگ شدن ماجرای هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت این وزارتخانه باید دور جدیدی از تلاش‌ها را  آغاز کند تا بتواند سهم درخوری را در اجرای این طرح از آن خود کند و با برنامه‌ریزی دقیق نقشی در اجرا برعهده بگیرد.

با توجه به اینکه در مجموع وزارت رفاه تاکنون به شکل جدی در بحث یارانه‌ها دخالتی نداشته و به‌نظر می‌رسد که بازی داده نشده‌است گرفتن نقش، در حالی که زمان زیادی از شروع بازی گذشته کار آسانی نیست و می‌تواند به یکی از مشکلات آقای وزیر تبدیل شود.

به آقای محصولی باید خوشامد گفت و برایش دعا کرد که به سرنوشت وزیران پیشین این وزارتخانه دچار نشود. در دولت نهم این وزارتخانه دست به دست گشت و مدتی هم به وسیله سرپرست اداره شد.

اگر محصولی بتواند 4 سال تمام بر صندلی وزارت بنشیند نخستین وزیر رفاهی خواهد بود که دوام آورده است. آقای محصولی، به وزارت رفاه خوش آمدید.

کد خبر 95272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز